mandag 30. september 2013

*HAUKELIKOFTE*


Som dere vet, har koftejakten blitt reportasje i Lev Landligs siste utgave. (Les mer HER.) I den forbindelse fikk vi låne noen av Lev Landlig-leserenes egen flotte kofter. Blant annet denne. De fleste koftene har vi desverre ikke oppskrifter på - enda! Jakten på gamle oppskrifter fortsetter nemlig her på Livs Lyst og en av leserne har jammen funnet både navn og oppskrift på denne koften! Og da er det bare å dele da. Dette er vi jo sammen om :O)
_________________________________________________________________________________
*Haukelikofte*
oppskrift

Oppskrift fra Sandnes Garn
_________________________________________________________________________________

22 kommentarer:

  1. Kofta var veldig fin på deg - i de fargene :-) Liker å lese i bloggen din!

    SvarSlett
  2. Åh. Den var fin! Merker at jeg er svak for rust- og sennepstoner om dagen. Klør i fingrene etter nye kofteprosjekter før jeg er ferdig med de gamle :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du satte i gang koftejakten. Nå er jeg halvferdig med modellen "Siv". Det er første gang jeg strikker mønster, men jeg har fått veldig god hjelp i butikken der jeg kjøpte garnet så dette skal gå veldig bra.
    Og jeg valgte "Siv"fordi jeg hadde en slik jakke når jeg var liten. Lykke til videre med jakten på oppskrifter.
    Hilsen Herdis i Bergen

    SvarSlett
  4. Dette er detså morsomt å følge med på. Fine gamle mønstre. Skulle ønske jeg hadde alle de gamle oppskriftene etter min mor. Hun var så dyktig til alt håndarbeide.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskriften på denne kofta. Etter at jeg leste siste "Lev landlig" har jeg vært på utkikk etter navn og oppskrift på akkurat denne. Veldig stilig og jeg liker at den er så fargerik!!!

    SvarSlett
  6. Denne koften er veldig fin og jeg har lyst til å strikke den. Jeg håper derfor å få vite hvilket garn og hvilke fargenummer som brukes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er Sandnes Garn sin oppskrift og du kan helt sikkert høre med dem om hvilket garn man nå bør bruke. Lykke til!

      Slett
  7. Tvinn garnet er veldig stivt og egner seg vel bedre til billedvev enn kofter. I en annen gammel oppskrift jeg fant står i allefall strikkefastheten; 25 m. på pinner nr.3 = 10 cm.

    Helena Westby


    SvarSlett
  8. For ei nydeleg kofte! Og så fint med gratis oppskrift! Eg har berre sett denne Haukeli-kofta i svart & kvitt tidlegare (... trur faktisk vi har eit eksemplar på familie-loftet), men desse fargane er heilt suverene! Eg får assosiasjonar til modne rognebær ved sølvgråe naust! Veit du om kofta er nystrikka eller gammal? Synest nemleg farge-kombinasjonen ser så "moderne" ut, men kanskje tek eg heilt feil? Skulle som andre her i kommentar-feltet gjerne funne passande garn og fargar.

    SvarSlett
  9. Hei, Liv. Dette er første gang jeg kommenterer på bloggen din, som jeg har vært trofast leser av nå i et par år. For nå har jeg anskaffet meg litt strikkelyst (mer lyst enn kunnskap foreløpig, men jeg må bare forsøke å kaste meg ut i den ukjente strikkemønsterverden), og fikk så lyst til å strikke akkurat denne kofta med akkurat de fargene! Men jeg lurer på et par ting, det ene er farger og garn, som de andre også lurer på over, og det andre var at jeg synes kofta du har på deg ser veldig mye mer figurstrikka ut enn den som modellen har på seg på bildet! Og det er vel en forskjell på halsen også? Hmm.. Disse tingene kan gjøre en stakkar avskrekket før hun i det hele tatt tør begynne..

    SvarSlett
  10. Hei. Finnes Haukelikofta i str 40?

    SvarSlett
  11. Hei!! Jeg fant deg først på pinterest, gikk videre og fant bloggen din!! Veldig mye fint!! Jeg fant også denne Haukeli kofta som er nydelig!! Spørs om ikke den må strikkes!! Det virker som det er trendy med kofter!! Anne Kari :-)

    SvarSlett
  12. Hei, Er det noen som har funnet ut hvilke farger som er brukt i denne koften, og hvilket garn ?

    SvarSlett
  13. Nyyyydelig kofte og får sååå lyst å strikke den tross liten erfaring med avansert mønster.
    Mitt spørsmål er imidlertid om hvordan det lar seg gjøre å omregne oppskriften til str 38??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ang gamle størrelser kontra nye: (hentet fra Koftegruppa på facebook)

      Ser det er mange som kommenterer rundt omkring angående størrelser kontra det som er i dag, her er en oversikt:
      Dame
      40 er det samme som XS i dag Overvidde 86 cm
      42 er det samme som S i dag Overvidde 92 cm
      44 er det samme som M i dag Overvidde 96 cm
      46 er det samme som L i dag Overvidde 102 cm
      48 er det samme som XL i dag Overvidde 107 cm
      Herre
      48 er det samme som S i dag Overvidde 96 cm
      50 er det samme som M i dag Overvidde 100 cm
      52 er det samme som M/L i dag Overvidde 104 cm
      54 er det samme som L i dag Overvidde 108 cm
      56 er det samme som XL i dag Overvidde 119 cm

      Slett
  14. er det noen som har stikket kofta i en mindre størrelse? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan veldig fort hende at noen har strikket i mindre størrelse altså. Jeg skal legge inn et spørsmål om dette på Koftegruppa på facebook. Er du medlem der? (Om du er på facebook.) Nå er det nesten 5000 medlemmer der og jeg tipper det er noen som vet hvordan i tilfelle. Meld deg inn, så skal vi godkjenne ditt medlemskap så kan du følge med der. Jeg legger inn bilde og spørsmål i dag!

      Slett
    2. Da har jeg fått mange svar egentlig. Har du sjekket Koftegruppa på facebook? Har lagt inn bilde av Haukelikofta og flere visste råd om oppskrift og størrelse der. Lykke til!

      Slett
  15. Har kofta på fotografiet de samme fargene som i originaloppskriften. Jeg ser at det er sånn noenlunde de samme, men følger de også mønsteret?

    SvarSlett
  16. Is this not copwrite? It is currently being sold by Sandnes

    SvarSlett
    Svar
    1. This is the old recipe. Sandnes are selling a new one. So this ok :O)

      Slett